De dealer en de junk

Eerder gepubliceerd op www.broadcastmagazine.nl

Vandaag schrijf ik namens YouCa aan een zienswijze op de aangepaste Marktanalyse Ontbundelde Toegang, die in de zomer door ACM werd gepubliceerd. Door Europese kaders heeft ACM veel te weinig mogelijkheden negatieve effecten van horizontale- en verticale integratie in de televisie- en breedbandmarkt te bestrijden. Nu de horizontale integratie een feit is, maak ik mij met name zorgen over de verticale integratie aan de kant van Ziggo.

Ziggo komt met een ‘gratis’ premium sportkanaal voor abonnees. Deze propositie is alleen mogelijk omdat Ziggo onderdeel is van mondiale kabelreus Liberty Global International die in toenemende mate ook conten-rechten en productiehuizen acquireert. Met het eigendom van de rechten aan het begin van de keten en het eigendom van de klant aan het einde van de keten domineert Ziggo (lees: LGI) meer en meer de hele keten. Dat maakt het voor andere partijen moeilijker om te concurreren. Of je nu KPN, Tele2, NPO, RTL of SBS heet.

De consument pakt het gratis voorproefje van de vele eigen content die Ziggo de komende jaren in de markt zal zetten aan als een junk die verbaasd is over de gulheid van zijn dealer. Hij kan niet overzien wat de gevolgen zijn als alle andere dealers straks gedecimeerd zijn. KPN stapt naar de rechter. Men wil dat de vergunning die de EC verleende voor de overname van Ziggo door LGI-dochter UPC wordt heroverwogen. De details leest u hier.

De parallel met de junk lijkt wellicht wat overdreven maar er is tenminste één parallel. De overheid kijkt machteloos toe. Dat de overheid toekijkt nu de verticale integratie strategie van Ziggo zich openbaart, verbaast mij niet. Dat was in het horizontale integratie dossier immers ook al zo.

Taco Jelgersma