NL ziet het niet

Eerder gepubliceerd op www.broadcastmagazine.nl

UPDATE December 2016. Inmiddels hebben de deelnemers aan NLziet bekendgemaakt ook lineaire distributie toe te voegen aan het platform.  Ik ben erg benieuwd hoe men zal omgaan met recommendation engine. Een goed platform moet de kijker cross channel aanbevelingen doen. Zou men dat aandurven?

 

schermafbeelding-2016-12-05-om-11-58-55

Vorig jaar werd met veel à plomb bekend gemaakt dat NPO, RTL en SBS gingen samenwerken in NLziet. Één winkel voor de producten van de Unilever, de Proctor & Gamble en de Johnsen & Johnsen van de Nederlandse televisie. Dat werkt in de supermarkt branche al jaren. Uitstekend idee.

De eerder genoemde producenten van onder andere A-merk pindakaas, luiers en tandpasta hebben te maken met Albert Heijn en anderen zoals televisie A-merken NPO, RTL en SBS te maken hebben met Ziggo en andere distributeurs. Voor zowel Albert Heijn als Ziggo geldt dat ze naast A-merken huismerken voeren. Ik schreef hier dinsdag al over.

Gebruikers van NLziet valt snel op dat van echte samenwerking geen sprake is. Na je eerste keuze kom je praktisch gezien in het platform van NPO, RTL of SBS. Lineaire televisie wordt niet aangeboden. De samenwerking is beperkt tot een gezamenlijke kassa en mede daarom geen groot succes.

Op deze site lees ik dat SBS bij Ericsson een managed OTT platform heeft besteld voor live en on demand televisie. NPO en RTL werken hier ongetwijfeld ook aan. Ieder zijn eigen winkel. Onder andere Ziggo maakt het in één platform waanzinnig eenvoudig te schakelen tussen lineaire televisie en on demand content van alle programma aanbieders. Dat is wat ik als kijker wil.

Levensmiddelenfabrikanten hebben nooit de kans gehad zich onder het juk van de Albert Heijns uit te worstelen. Nu de kijker over the top oplossingen omarmt, is die mogelijkheid er voor programma aanbieders wel. Gezamenlijk optrekken is daarbij wel een vereiste. De huidige, waarschijnlijk door angst ingegeven, solistische koers van de A-merken van omroepland zal primair leiden tot versterking van de huismerken in winkels van derden. Dit terwijl de klant binnenkwam voor de A-merken.

Taco Jelgersma