Pino is geen grote blauwe vogel

Eerder gepubliceerd op www.broadcastmagazine.nl

Op de voorste slide van de productpresentatie staat een foto van een jongetje. Hij zit in zijn blote bast op de punt van een zeiljacht op volle zee. De foto, waarmee potentiële klanten zich moeten associëren, moet de indruk wekken dat zijn ouders hun spaargeld terecht hebben toevertrouwd aan de bank die mij heeft gevraagd om op de presentatie te schieten. Ik noem dat ‘kettingzaag aan klankborden’. Het is één van de leukste dingen die ik doe. Ik lees uitgangspunten als beperkt risico, transparant en eerlijk. Woorden die je heel veel leest sinds 2008.

Televisie is één van de laatste industrieën waar ‘de klant’ accepteert dat er structureel gelogen wordt. ‘Verraste’ huisvrouwen die de voordeur opendoen voor een hulpprogramma-BN’er hebben al een audiozender op. De camera voor het tegenshot staat al in de keuken. Kandidaten van talentenjachten hebben er bij hun eerste auditie al minimaal twee overleefd. Kinderen weten dat Pino geen grote blauwe vogel is. De kijker weet het en ziet het maar stopt het weg achter in zijn hoofd om zijn eigen plezier niet te bederven.

In het het tweeluik De strijd van Kok van Andere Tijden – fantastische televisie! – werd deze week duidelijk dat de uitspraak “Hij was een beetje dom” in het beroemde interview met de toenmalige kroonprins en zijn verloofde was gescript. Het was de eerste keer in jaren dat ik dacht: dit had ik liever niet geweten. Dit kan ik niet meer wegstoppen. Het leek ook een beetje een wraakactie van Wim Kok en zijn toenmalige Secretaris Generaal voor al het werk dat ons koningspaar hen toen heeft bezorgd. Beetje sneu.

De bank heb ik onder meer aangegeven dat mensen die hun kind zonder zwemvest op de punt van een jacht op volle zee zetten waarschijnlijk wel bereid zijn producten te kopen met iets meer risico.

 

Taco Jelgersma